Események

Újra megáll az M3-as metró a Nyugati pályaudvar, és Arany János utcai állomásokon

WordPress adatbázis hiba: [Unknown column 'user_ip' in 'where clause']
SELECT vote FROM HA5CPl3AT_newsy_post_votes WHERE post_id = 503 AND user_id = 0 AND user_ip = '3.233.242.216' ORDER BY id DESC LIMIT 1

Március 20. hétfő 13:00 óta újra megáll az M3-as metró a Nyugati pályaudvar, és Arany János utcai állomásokon is.

Az M3-as metróvonal felújításának előzményei

Az M3-as metró felújítása több szempontból is szükségessé vált: többek között azért is, mert a metróvonal az 1970-es években épült, illetve az akadálymentesítésre is kiemelt figyelmet kellett fordítani.

A hármas metróvonal infrastruktúrájának és járműparkjának megújításával kapcsolatos feladatok végrehajtásáról szóló javaslat a Fővárosi Közgyűlés 2014. augusztus 25-ei rendkívüli ülésén került elfogadásra.

A fontosabb jogszabályok, amelyek a metró rekonstrukciójával kapcsolatosak, a következők:

A 345/2012 (XII. 6.) Kormányrendelet: A 3-as metró felújítását nemzetgazdaságilag kiemelt jelentőségű beruházássá nyilvánította.
A fővárosi projektek támogathatóságáról a 2014–2020-as európai uniós programozási időszakban elnevezésű 1199/2015. (III. 31.) Kormányhatározat.

Az egyes fővárosi fejlesztési beruházások gyorsításáról és egyszerűsítéséről szóló 2015. évi CXVI. törvény, amely az M3-as metróvonal rekonstrukciójáról rendelkezik.

M3

Akadálymentesítés:

Az akadálymentesítés az M3 metróvonal rekonstrukciója során is kiemelt szempont volt, mégpedig azért, hogy a járatokat a mozgáskorlátozott utazóközönség is akadálytalanul igénybe vehesse, és közlekedhessen az M3-as metróval: az igénybevétel első lépéseként lifttel, vagy ferdelifttel akadálytalanul lejuthasson a peronra, valamint fontos szempont volt még, hogy a metróra történő feljutás se ütközzön akadályba.

A városvezetés számára valamennyi beruházás során fontos szempont volt a mozgásukban akadályozott személyek számára való hozzáférhetőség biztosítása. Így természetesen az M3 metróvonal rekonstrukciójának előkészítésére vonatkozó tervezési feladat keretén belül készült koncepciótervek is tartalmaznak elvi megoldásokat az állomások akadálymentesítésére vonatkozóan.

Az akadálymentesítésre kerülő állomások kijelölése a rendelkezésre álló pénzügyi erőforrások figyelembevételével az utasforgalom, az útvonalak versenyképessége, és az állomások közelében található közintézmények szempontjai szerint történt.

Az engedélyezési tervek elkészíttetése, illetve az elvi építési engedélyezési tervek megszerzése a következő állomásokra törtênt (ezek az akadálymentesítés körébe bevont állomások):

– kéreg alatti és galériás állomások: Újpest-központ, Gyöngyösi utca, Forgách utca, Lehel-tér, Nagyvárad-tér, Népliget, Határ út)
– mélyállomások: Nyugati pályaudvar, Deák Ferenc tér, Corvin-negyed.

Emellett érdemes még hozzátenni, hogy Kőbánya-Kispest állomás esetében az akadálymentesítés már korábban megvalósult; az Árpád-híd metróállomás akadálymentes a peronokhoz csatlakozó aluljárók között), valamint Újpest-Városkapu állomáson a NIF Zrt. tervei alapján, a Budapest-Esztergom vasútvonal korszerűsítésének projektjének keretében valósul meg az akadálymentesítés.

A mélyállomások akadálymentesítése volt a leginkább indokolt, mind hálózati, mind utasforgalmi szempontból, mivel ezek a belvárosi szakaszon helyezkednek el. Viszont egyúttal a legnehezebben megvalósítható is, műszaki-, és költségszempontok alapján.

A projekt finanszírozása:

A beruházás összköltsége nettó 225 milliárd forint volt, amelyből az IKOP EU
társfinanszírozott rész nettó 172 milliárd forint volt.

A felújítás szakaszai:

A felújítás több szakaszban valósult meg, hiszen a metróvonal járatait naponta körülbelül 500 000 utas veszi igénybe, tehát nem lehetett az egész szakaszt egyszerre lezárni; szükséges volt biztosítani a lezárt állomások felszíni buszpótlását.

Északi szakasz: A korszerűsítés 2017. november 6-án kezdődött, Újpest-központ, és a Lehel- tér állomások között.
Középső szakasz: A Lehel-tér, és a Nagyvárad állomások között. Ennek a szakasznak a rekonstrukciója már a déli szakasz felújítása előtt megkezdődött.

Déli szakasz: 2019. április 6-án, kezdődött, a Nagyvárad-tér és Kőbánya Kispest állomások között.
A munkálatok 2023. májusára fejeződnek be, és a teljes vonalon újra szerelvényekkel lehet majd utazni.
2023. január 23-án megnyílt az utasforgalom előtt a Deák Ferenc, illetve a Ferenciek tere metróállomás. A Deák Ferenc tér, illetve Kőbánya-Kispest közötti szakaszon már metró szállítja az utasokat. Az autóbuszos pótlás pedig még mindig működik a Deák Ferenc-tér, valamint a Göncz Árpád városközpont között.

M3

Fotó: Erdei Mihály/magyarepitok.hu – Deák Ferenc téri állomás

2023. március 20.-án pedig két újabb metróállomás átadása is megtörtént.

A 2023. március 20-ai átadó:

A Budapest Ösztöndíj Program keretében írt tanulmányom az M3 metróvonal felújításával volt kapcsolatos, így nekem is lehetőségem nyílt részt venni az átadón.
A program délelőtt 10:00 órakor kezdődött a frissen felújított Arany János utcai állomáson. A megnyitón beszédet mondott Karácsony Gergely, Budapest főpolgármestere, Dr. Navracsics Tibor, területfejlesztési miniszter, valamint Bolla Tibor, a BKV Zrt. vezérigazgatója.

A résztvevők számára állófogadás volt biztosítva, amelynek keretében megkóstolhatták többek között az ún. M3-as süteményt.

Az Arany János utcai átadót követően felszállhattunk egy üres szerelvényre, amely a Nyugati pályaudvarra vitt bennünket, ahol lehetőségünk nyílt megtekinteni az állomást azelőtt, hogy az az utasforgalom számára megnyitásra került, valamint kipróbálni a ferdeliftet, amely az akadálymentesítés biztosítása miatt került létesítésre.

Az átadó egyértelműen jó hangulatban telt. A megjelent újságíróknak pedig lehetőségük nyílt a felújítással kapcsolatos kérdéseik feltevésére.

Képek forrása: saját

Mi a reakciód a cikkre?

Szólj hozzá!

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük