Magazin

Így lesz a tavaszi fáradtság helyett a szupererőd 2023-ban!

WordPress adatbázis hiba: [Unknown column 'user_ip' in 'where clause']
SELECT vote FROM HA5CPl3AT_newsy_post_votes WHERE post_id = 632 AND user_id = 0 AND user_ip = '3.215.16.238' ORDER BY id DESC LIMIT 1

A tavaszról neked is az ébredező természet és a napsütötte kirándulós hétvégék jutnak eszedbe? Nagyon jó. Te is a szép, pozitív élményekre gondolsz először. De emellett a tavasz változékony időjárás és a fáradtság hírnöke is. Azé a fáradtságé, amit, ha nem kezelsz, jól egy évszakon át veled marad, reproduktívvá tesz és egyszerűen megnehezíti a mindennapjaid. 

Modern jelenség, vagy már az ősemberek is így élték meg ezt az évszakot? 

Valószínűleg igen, a kezdetek óta ismert volt a tavaszi melankólia, bár nem azonos mértékben. A mai embernek számos olyan tényezővel is szembe kell néznie, amivel egy más korban élőnek nem, ez esetben állíthatjuk, hogy a manapság egy nagyobb jelentőségű probléma lehet a tavaszi fáradtság. Ilyen tényező például a gyakori időjárás változások, a különböző fronthullámok vagy éppen a gyors életünk okozta mozgásszegény életmód.

fáradtság

De nézzük meg pontosan a konkrét okokat! 

Hormonrendszerünk

A hormonjaink kellő ismerete iránti igény nemrégiben kezdett nagyobb hangsúlyt kapni, ennek egyik fő oka, hogy megszaporodtak a hormon problémák, a hormonális egyensúly felborulással kapcsolatos zavarok, betegségek. Annyi bizonyos, hogy a hormonjaink működése sokszor láthatatlannak tűnhet, mégis szervezetünkben mindenhol jelen vannak. Nem véletlen tehát, hogy a tavasszal jelentkező fáradtságért is „okolható”. A szervezetünk reagál minden évszakváltozásra, így van ez tavasszal is, ugyanis ebben az évszakban több fényt kap a retinánk, amely elindítja a hormonális változásokat

. Itt meg kell említeni a melatonin hormon termelését, amely a tobozmirigyben termelődik és az alvás, ébrenlét ciklusaiért felel. Télen a kevés fény hatására több melatonin termelődik, tavasszal mikor több fényt kapunk a melatonin termelődése csökkenti, kezd, és mikor csökken a termelődés történik a felébredés, tehát előző évszakhoz képest tavasszal hamarabb érhet véget az alvás időszaka.

De ez miért is probléma? Felborul az alvás-ébrenlét ciklusunk, ezzel pedig az egész napirendünk is változhat. Már mindenki megtapasztalhatta, hogy milyen fontos a minőségi alvás és, ha ez nincs meg az egész nap milyen nyomasztó, fárasztó lehet a sok koffein, energiaital ellenére is. De mi a tökéletes alvás titka? Itt olvashatsz róla. Valakit a kevesebb alvás illetve melatonin termelődése jobban megvisel, míg a mások számára ez a változás pozitívan is hathat. Viszont megemlítendő, hogy a napfény hatására növekszik a boldogsághormonunk, szterotonin hormonunk szintje is.

Vitaminhiány 

Tavasszal gyakori fejfájással, alvásproblémákkal, fáradtsággal és gyengeséggel fordulnak orvoshoz a betegek, végül kiderül a probléma mégsem óriási, csupán vitaminpótlásra van szükség. Bár általában a kiegyensúlyozott táplálkozással is hatékonyan lehet kezelni a vitaminhiányt, a téli hónapokban szinte mindenkinél megjelenik a D-vitamin-hiány, amely pótlása a korai tavasszal is ajánlott. 

fáradtság

Óraátállítás

Idén március 26-án történt a tavaszi óraátállítás, amelyről már éppen volt annyi vita az elmúlt években a szükségességét illetően, hogy könnyen azt hihette az ember megszűnik az óra előre és hátra tekerése, de még nem került pont az ügy végére. Energiai szempontból és orvostudomány álláspontja szerint is káros a gyakori váltás, amivel az ember nemcsak kevesebbet alszik, és egyértelműen fáradtabbá válik, hanem jelentősen el is tér a biológiai órájától.

Nem véletlen, hogy az óraátállítás másnapján a dekoncentráltság nő, a reakció csökken, emiatt például kiugróan magasabb szokott lenni a közúti balesetek száma is. Tehát a tavaszi „probléma lajstromunkba” bátran írhatjuk az óraátállítás nehézségét is, amely egyértelműen felelőssé tehető az ebben időszakban jelentkező fáradtságé, de az is igaz, hogy az átállás viszonylag rövid időn belül megvalósul. Itt bővebben olvashattok az óraátállításról. Megemlítve a legfontosabb okokat nézzük meg azt is mivel enyhíthető vagy éppen teljesen megszüntethető ez a mélabús állapot. 

Mozgás/ Sport

Azt gondolná az ember, ha álmos, fáradt, akkor a legjobb, ha alszik. Ez nincs így. Sokkal hatékonyabb felfrissülést jelenthet a rendszeres sportolás beépítése a napirendbe. A tavaszi délutánok kiváló lehetőséget nyújtanak egy hosszú sétára vagy akár biciklitúrára is, de a korai, meleg reggelek még a futóknak kedveznek. 

Egészséges táplálkozás

Az egyensúlyt nemcsak a mozgás terén érdemes tartani, hanem a táplálkozásra is épp ekkora hangsúlyt kell fektetni. A bőséges téli lakomák után gyomrunk regenerálódása, tisztítása céljából ügyeljünk a változékony táplálkozásra, így ajánlott minél több friss zöldséget, gyümölcsöt beépíteni étkezéseinkbe, de akár rágcsálnivalóként is haraphatunk olajos magvakat, datolyát. Az egészséges étkezés szellemileg is frissítőhatású, hisz általuk sok vitaminhoz is juthatunk, amellyel könnyedén magunk mögött tudhatjuk reproduktív, fáradt napjainkat. 

fáradtság

Önfejlesztés

A tavasz sok minden más mellett az újjászületésről is szól, ennek fényében miért ne szólhatna a tudatos tervezésről, önmagad fejlesztéséről, amely kiváló fegyver a kezdeti erőtlenség, melankólia ellen. Egy napirend vagy teendők összeírása segíthet produktívvá válni és boldogságot okoz annak teljesítése. Az önfejlesztés pedig lehet egy könyvolvasás a Margitszigeten, de egy tudatos vásárlással vagy a mindennapok alapvető megszervezésével is remek eredményeket érhet el az ember.

És íme, néhány speciálisabb, személyes tipp, tevékenység, amely nekem sokat segít a tavaszi fáradtság leküzdésében: 

  • a napom hosszú sétával kezdem

  • kiadós reggeli, amely erőt, energiát nyújt egész napra

  • ha tavasz, akkor szükség van szabad levegőn végezhető hobbikra például kertészkedés

  • változatos étrendért én kialakítottam egy olyan szokást, hogy minden héten egy általam eddig nem sokat fogyasztott zöldséget vásárolok, legutóbb ez a kelbimbó volt

A tavasz kiváló esély teremt mindenki számára, hogy kihasználja a jó időt, a napsütést, ha pedig tudatosan fel is készülünk az évszakváltozásra mi is a természettel együtt születhetünk újjá. Ha figyelünk a szervezetünk jeleire, mint például alvás- vitaminhiány vagy mennyire szenved, a testünk a mozgásszegénységtől könnyebben alkalmazkodunk a tavaszhoz, mint gondolnánk. 

Forrás: 1 

Képek forrása: 1, 2, 3, 4

Mi a reakciód a cikkre?

1 komment

Szólj hozzá!

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük