Lassan már mindenhol elkezdődnek a vizsgaidőszakok, amiről tudjuk, jól nem a hallgatók kedvenc időszakai közé tartozik. Bár a „szorgalmas diáknak ünnep a vizsga” mondat gyakran visszatér a tanárok szájából, de talán elfogadottabb az az állítás, hogy „csak a kettes legyen meg”. Bárhogy is, ezek a hetek igenis a kemény tanulásról és a stresszről szólnak, így nagy szerepet kap a jó időbeosztás, a hatékony tanulási módszerek.
A középiskolában teljesített érettségi után sokan úgy gondolják, hogy elsajátították a tökéletes tanulás receptjét, bármilyen nehézségű és mennyiségű tananyag megtanulása könnyen teljesíthetővé válik. Mégis a saját és mások tapasztalatai alapján azt mondhatom, hogy egyetemen tanulunk meg igazán tanulni. Ami elsőre furcsán hangzik egy érettségivel akár egy nyelvizsgával is a kézben, de az egyetemen elvárt tudásanyag kikényszeríti a hallgatókból, hogy a számára legideálisabb módszereket alkalmazza.
Nézzük is meg, milyen módszerek, tippek segíthetnek Neked és segítettek már nekem is a vizsgaidőszakba, ha még érzel, hiányosságokat a tanulási metódusaidba vagy csupán javítanál a teljesítményeden.
Versenyt futsz az idővel!
Az egyik legnehezebb feladat a vizsgaidőszakban még a tanulás előtt, hogy megfelelően oszd be az idődet, hisz hiába vagy rendkívül hatékony a tanulásba, ha egy-egy tárgyra nem jut elég időd, akkor nagy az esélye annak, hogy sikertelen lesz. A jó időbeosztást én a 0. lépésnek nevezném, akár készíthetsz heti vagy napi beosztást is, amelyben megjelölöd a napi céljaidat, de vigyázz rá ne adj meg túl nagy célokat, amelyeket nem lehet, nem tudsz teljesíteni, mert így csupán a sikertelenség tudata lesz a szemed előtt. Az időbeosztás elkészítéséhez tudom ajánlani a TimeTune és a TimeTable++ appokat, de ezen a linken keresztül letölthető sablonokkal is dolgozhattok, amit akár a végén ki is nyomtathattok.
Pomodoro-technika
Ha már valaha is foglalkoztál tanulási módszerekkel, akkor találkozhattál a Pomodoro- technikával, amely szorosan kötődik a megfelelő időgazdálkodáshoz, hisz a húszperc tanulás, ötperc szünet idősávjai a módszer alapköve. Bár tanulás közben kevésnek tűnhet ez az idő, de a lényege a folyamatosságban rejlik, hogy az idősávok ismétlődjenek, miközben tovább fenntartják a figyelmet, koncentráltságot, mintha egyhuzamba, szünetek nélkül tanulnál.
Vizualizálj
Ha csak nincs fotografikus memóriád, sokat segíthet a tanulásba, ha valamilyen vizuális eszközzel nyomatékosítod is a tudásod. Rajzolhatsz, firkálhatsz, vázlatot vagy gondolattérképet is készíthetsz. A színes, jól elkülönített ábrák hosszútávon is emlékezetbe maradnak, főleg, ha fogod tudni mihez kötni őket. Számomra, ami rendkívül bevált az a gondolattérkép készítés, amelyet a megtanult tétel után szoktam elkészíteni a fontosabb kulcsszavakkal, ezeket elkészítheted lapon is, de talán gyorsabb, egyszerűbb a netes változat, amelyek közül a Coogle-t és a MindOnMap-ot tudom nektek ajánlani.
Jutalomfalat
Úgy tartják a leglelkesebb kutyagazdik, hogy a kutyákat a legfinomabb, kedvenc jutalomfalataikkal szinte bármire meglehet tanítani és bár nem szeretném az embereket a kutyákhoz hasonlítani, de fontos, hogy legyenek hosszútávú és rövidtávú célok is. Nem elég célként, hogy sikerüljenek a vizsgáim vagy, hogy ma produktív szeretnék lenni, mert legyünk őszinték ez túl sokáig nem ad elegendő motivációt. Naponta többször állítsunk fel kis célokat például, ha megtanulom ezt a tételt, akkor elmegyek sétálni vagy, ha napközbe tanulok, este elmegyek szórakozni a barátaimmal.
Taníts!
A leghatékonyabb módszernek a tanítást tartják, mert nem elég, hogy fel tudod mondani az anyagot, hanem oly mértékben át is látod, hogy másnak el is tudod magyarázni. Akinek meg nincs lehetősége, hogy másokat tanítson, annak azt szokták javasolni, hogy próbálja úgy elmondani a tételt, mintha egy ötéves gyermeknek akarná elmagyarázni. Nem lesz könnyű, de a végére garantáltan minden apró részlet össze fog állni a fejedbe és ténylegesen meg fogod érteni a mondandód.
5+1. Asszociáció
Számomra ez a leginkább bevált módszer, amit ajánlani tudok. Egyszerűen csak, ha tanulsz valamit próbáljt a lehető legtöbbet asszociálni, hogy majd később tud mihez társítani a tanultakat. Ezeknek a társképeknek nem kell logikusan, relevánsan kapcsolódni az anyaghoz, de, ha már eszedbe jut róla egy fogalom, akkor eléri a célját. De kiváló módszer, ha készítesz a tanultakról analógiát, hogy ez a jelenség hasonlít erre vagy pontosan olyan, mint ez… Emellett saját példákat is gyárthatsz, amely szintén jól mélyít.
S bár ezek a tippek sokaknak bevált, pont ettől váltak népszerűvé, és tette hatékonnyá a vizsgára készülést, mégis a legfontosabb az az, hogy végső soron TE VAGY A FŐNÖK. Te döntesz, mit fogadsz meg vagy, hogy konvertálod azokat a saját tanulási folyamataidba. Személy szerint én mindig az ilyen és ehhez hasonló tippek őrült mixét szoktam megfogadni, tehát pontosan annyit és úgy, ahogy az én szokásaimhoz illeszthető, aminek kialakításához sok időre és tapasztalatra van szükség, így kérlek légy te is türelmes magadhoz és a munkádhoz egyaránt.
Források: 1