Magazin

Az egészséges életmód – táplálkozás – Te szoktál csalónapokat tartani?

WordPress adatbázis hiba: [Unknown column 'user_ip' in 'where clause']
SELECT vote FROM HA5CPl3AT_newsy_post_votes WHERE post_id = 777 AND user_id = 0 AND user_ip = '3.236.143.154' ORDER BY id DESC LIMIT 1

Az előző cikkemben már olvashattátok, hogy hogyan is lehet elkezdeni az egészséges életmódhoz vezető utat taposni, azon járni. Erről ITT olvashattok.

Jelen cikkben azonban arról olvashattok, hogy az egészséges életmód egy igen fontos részét (mely még az edzésnél is fontosabb % arányban nézve), a helyes táplálkozást hogyan lehet elérni és fenntartani egyetemista, vagy még rosszabb, kollégistaként.

Egyetemistaként az ember sokszor túlterhelt, gyakran ez saját hibájából adódik, de azért vannak köztünk ártatlanok is, akiknek szimplán nehéz a képzése. Kora reggeli órát sikerült csak felvenni, korán kell kelni, de imádsz sokáig fent maradni ezért sosem alszod ki magad. Rossz alvás, rossz kedély, így nem is lesz kedved se edzeni, se odafigyelni a „hülye kajára”. Összevesztél a barátnőddel vagy barátoddal, depis vagy, segítségül pedig a jégkrémes dobozt hívod. Megbuktál a vizsgán és még a boltos is tök bunkó volt veled, demotivált leszel és hallani sem akarsz diétáról. Ezekből a példákból is látszik, hogy mennyi minden vezethet oda, hogy a nem megfelelő étkezésben keressük a vigaszunkat. Magyarországon ennek különleges hagyománya van, de mindannyian találkoztunk már amerikai sit-com-okból a „depis-szereplő-fagyit-eszik-vödörből” jelenséggel.

A fenti negatív példák azonban ne tántorítsanak el; térjünk át a pozitívabb részre, oda, ahol a megoldásokról beszélünk.

egészséges

Az egyetemisták nagy százaléka kollégista, ezért nézzük az ő példájukat. A kollégiumi szoba sokszor nem tartalmaz konyhát, legtöbbször a folyosón van egy közös konyha. Tételezzük fel, hogy mégis van egy saját konyhád, ahol kényelmesen, viszonylag rövid idő alatt össze tudsz dobni bármit. A bármi alatt pedig értelemszerűen nem macaront, vagy pacal pörköltet értünk.

Az alapvető tápanyagokra mindannyiunknak szüksége van. Ezek nagy részét megfelelő mennyiségben be tudjuk vinni a szervezetünkbe gyümölcsök, zöldségek, fehér és vörös húsok, búzafélék formájában. A rostok, az ásványi anyagok, a vitaminok a gyorsételekben kisebb mennyiségben találhatóak meg, ezért sokkal egészségesebb, ha magunk főzünk, ezek ráadásul olcsóbbak is, több napra lesz ételünk, és ismertek is az alapanyagok. Ha valaki nem fogyaszt húst, szójával is helyettesítheti, ami protein értékben ugyan ott van, valamint árban olcsóbb is.

Az interneten rengeteg főzős műsorból tanulhatunk, felhívhatjuk főzni tudó rokonainkat, vagy csak szimplán rágooglezhatunk bármilyen receptre. Természetesen azt ki gondolni, hogy éppen mit fogunk főzni, mihez van kedvünk, ahhoz mi kell, stb., egy hosszas folyamat, nem mindenkinek van erre idő. Éppen ezért érdemes felírni pár alapanyagot, amely mindig megtalálható lesz majd a kollégiumban, ilyen például a kenyér/kenyérhelyettesítő, valamilyen zöldség és gyümölcs fajta, valamilyen húsos és hüvelyes proteinforrás, zöldfűszerek (lehetőleg friss), krumpli, hagyma, fokhagyma, citromlé. Ezen alapanyagokból rengetegféle ételt lehet elkészíteni, még akkor is, ha sütő nem, csak főzőlap áll rendelkezésünkre.

táplálkozás

Szerencsére rendelkezésünkre áll már olyan weboldal is, amelybe ha betápláljuk, mely hozzávalók találhatóak meg a konyhánkban, ki adja, hogy mely recepteket tudjuk azonnal elkészíteni, és melyekhez hiányzik csak 1-2 hozzávaló. Ez rendkívül hasznos akkor, ha éppen éhesek vagyunk és gyorsan össze kell dobnunk valamit, vagy akár akkor is, ha szeretnénk előre gondolkodni, hogy mit ennénk az elkövetkezendő 2-3 napban. Ez a weboldal itt érhető el.

Fenntartani az egészséges táplálkozást azonban már nehezebb. A kezdeti lelkesedés idővel alábbhagyhat, hiszen ekkor rájövünk, ehhez önmegtartóztatásra, tervezésre és spórolásra van szükség. Az egészséges ételek között is van olyan, amely igen ínycsiklandozó, azonban borsos ára is van ezen termékeknek. Éppen ezért többszörösen is nehezebb ezt az utat választani, mint a soft drinkek királyát, a coca-cola-t például. Éppen ezért erős elhatározás és fegyelem kell ahhoz, hogy egészségesen táplálkozzunk hosszabb időn át, akár életvitelszerűen is (ez lenne a cél). Ezt az önfegyelmet és önmegtartóztatást az edzés során tanulhatjuk meg. A rendszeresség kialakítása az edzésen keresztül történik, ami türelmet is kíván. 

Te hogyan tudtad elérni azt, hogy egészségesen táplálkozz? Szoktál csalónapokat tartani? Hogyan kompenzálsz, ha lecsúszik egy kis alkohol, vagy snack? Írd meg kommentben!

kiemelt, kep1, kep2, kep3

Mi a reakciód a cikkre?

% kommentek

  1. Nehéz az önfegyelem. Ha boltba megyek, általában írok bevásárlólistát és ahhoz tartom magam, de sajnos néha így is bekacsint az akciós energiaital…

    • Gergő Sipka says:

      Ez teljesen rendben van. Tűzz ki magadnak 1 célt, és rész célokat. Ezek a rész célok töltik be az „apró lépések” stratégiai szerepet. Nem kell rögtön elhagyni minden egészségtelen dolgot. Elsőnek ki kell alakítani a rendszerességet. A kisebb célok sikerélményt adnak, amitől motiváltabbak leszünk. Ebből táplálkozva pedig önfegyelmet is tudunk tanusítani. Hajrá! 🙂

Szólj hozzá!

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük