Középsuli

Lázár Ervin és Petőfi Sándor a 2023-as középszintű magyarérettségiben

WordPress adatbázis hiba: [Unknown column 'user_ip' in 'where clause']
SELECT vote FROM HA5CPl3AT_newsy_post_votes WHERE post_id = 991 AND user_id = 0 AND user_ip = '3.236.143.154' ORDER BY id DESC LIMIT 1

A 2023-as érettségiszezon szokás szerint a magyarral kezdődött el a mai napon, ahol a diákok közép- és emelt szinten adhattak számot tudásukból. Az idei valóban nehezebb volt, mint az előző évek feladatai? 

Stressz szint 

Az idei érettségizők is nagy izgalommal indulhattak útnak ma reggel, azonban tényleg szükség volt erre? Bizonyos értelemben igen, más szempontból nem. A szokásos „potya” pontokat mindenki összegyűjthette, ha a helyesírásra és az írásképre odafigyelve oldották meg a feladatokat. 

A középszintű érettségi fejfájást ugyan okozhatott, de nem volt megoldhatatlan. A diákok azonban a legnehezebbnek élhették meg az izgalmas pillanatokat, mint ahogy azt minden évben megszoktuk. Az előző évekhez hasonlóan az első feladatsorra 90 percük volt a diákoknak, ahol a szövegértési feladat … szólt, míg a szövegalkotás a …-ról. Itt összesen 50 pontot szedhettek össze, ami a magyar érettségin a legnagyobb szám a feladatok elosztásában, miközben az időintervallum ezzel nem arányos.

A második részre már 150 percük volt, ahol a műértelmezés vagy összehasonlítás került a középpontba, amit 400-800 szóban kellett elemezniük. És hogy idén miből választhattak a diákok?

magyar

Valójában hogyan élték meg a magyarérettségit az érintettek?

A kunszentmiklósi Baksay Sándor Református Gimnázium és Általános Iskola egyik tanára és két diák így élte meg az idei első érettségit.

Takácsné Nagy Anikó:

“A 2023-as magyar nyelv és irodalom írásbeli érettségin utoljára találkozhattunk ezekkel a feladattípusokkal. A szövegértés bázisszövege nem volt hosszú. Érdekes téma alapján kellett megválaszolni a 12 kérdést. Ez utóbbi 1-2 feladattal több, mint a megszokott, az elvárt feladatmennyiség. Több tanuló jelezte, hogy nagyon kellett figyelnie az időbeosztásra. A feladatok nem voltak nehezek, jól megoldható kérdések alkotják a 12 feladatot.

A gyakorlati szövegalkotás 2 feladata közül szinte mindenki az érvelést választotta. A téma időszerű, hozzájuk közel álló. Valószínű, hogy releváns érveket tudtak felsorakoztatni. Az ajánlás, mint feladat kissé zavaró a rengeteg megadott önéletrajzi adattal. Valószínű, hogy ez sok tanulót tántorított el e feladat választásától.

A műelemzés feladatnál nagyon készültek a novellaelemzésre. Az én csoportomban mindenki ezt választotta. Az összehasonlító verselemzésben várhatóan megjelent egy Petőfi vers, ami az évfordulóra való tekintettel várható is volt.

A novella értelmezése kapcsán jól megfogalmazott szempontokat kaptak a vizsgázók. Nehézségnek tekintem, hogy a novella az emelt szinten érettségizők számára kiadott témakörből lett kiválasztva. A mágikus realizmus, mesei és mitikus elemek megfigyelése, azok értelmezése nem biztos, hogy elvárható a középszinten érettségizőktől is. „

magyar

Balogh Boróka:

“Én nagyon tartottam attól, hogy nem fogom érteni a szövegértést, vagy esetleg nem kapunk novellaelemzést. Viszont bíztam benne, hogy elég lesz az a rengeteg gyakorlás, amit az elmúlt, akár covidos idő alatt is belefektettünk az irodalom érettségibe.

A vizsgán nem izgultam annyira amennyire számítottam, hogy ideges leszek. Rengeteget készültünk, gyakoroltunk az elmúlt években, reméltük sok meglepetés nem érhet. Én érvelést választottam, a témához könnyű volt hozzászólni. Jellemző korproblémát feszegetett, így lehetett ellene is meg mellette is érveket sorakoztatni. Az első résznél egyedül az idő miatt féltem, nehogy kifussak belőle. 

A második résznél novellaelemzést választottam és szinte minden osztálytársam nevében mondhatom, hogy a legkevésbé sem számítottunk egy Lázár Ervin mesére. Kicsit meg is ijedtünk, de azért vettük az akadályt.

Én összességében nem éreztem nehéznek, szerintem korrektek voltak a feladatok. Egyedül Lázár Ervinen lepődtem meg, hogy én tőle úgy egyáltalán utoljára negyedikben olvastam könyvet egy versenyre készülve. Ha én azt a könyvet nem fogom akkor és ott nyolc évvel ezelőtt lehet nem tudok normálisan hozzászólni a novellához. Csak meglepő volt belegondolnom, hogy az érettségi nem az elmúlt négy, de még csak nem is az elmúlt nyolc év anyagát kéri számon, hanem tizenkettőt, ha nem többet, és azt az alapműveltséget, amit gyerekként szereztél meg.”

Németh Lázár:

“Az érettségi összegészében abszolút teljesíthető volt. A szövegértés jól értelmezhető volt, nem voltak szivatós kérdések. Az érvelés nagyon baráti volt, témájában hétköznapi, fontos kérdést boncolgatott. A novella nem volt egyszerű, nehezen lehetett értelmezni, az ördög célja nem volt teljesen. Az idő elég volt, reménykedünk a legjobbakban…”

magyar

Így telt az érettségi első napja. A következő hetekben minden tantárgyról részletesen beszámolunk.

Sok sikert kívánunk holnapra a matekérettségihez!

Mi a reakciód a cikkre?

Szólj hozzá!

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük